Wednesday 13 August 2014

Visuaalinen viestintä ja graafinen suunnittelu


- 55 opiskelijaa kahdessa ryhmässä (tietokoneita on n. 20 kpl)
- Itsenäistä ja virtuaaliopetusta teorian ja ohjelmistojen opiskeluun
- Tunneilla voidaan tehdä luonnostelua. Varsinainen tekeminen tapahtuu mahdollisimman paljon itsenäisesti



Johdatus aiheeseen - luento/oppitunti 2h (slideshow moodleen)
Photoshop 1 -perusteet (layerit, tekstityökalu leikka/liimaa -työkalut) (Video + itsenäiset tehtävät moodleen)
Sommittelu - luento/oppitunti 2h (slideshow) + harjoitus (video) sommittelu-harhoitus photarilla
Indesign 1 (videotutoriaalit + kuivaharjoitus)
Taitto ja typografia - luento (slideshow & esimerkkejä ja havainnointia videona) + harjoitustehtäviä ilmoitus yksivärisenä (Luonnostelu käsin lopputulos InDesignissa)
Painettu ja digitaalinen media tuotannon ja työnkulun vaiheet, värijärjestelmät (Slideshow ja esimerkkejä ja havainnointia videona), ryhmätyötä ja ehkä moodletentti
Yrityskuvahajoitus graafinen ohjeisto,  logo ja liikemerkki kuvitteelliselle kohteelle


Kontaktitunneilla pidetään luentoja ja annetaan henkilökohtaista ohjausta harjoitustehtäviin ja analysoidaan niitä yhdessä opiskelijaryhmän kanssa.

Kommentteja kiitos
T: Juhani ja Jaana

5 comments:

  1. Hei,
    hyvältä kuulostaa!
    Mielestäni juurikin aloitusluento voi olla kokonaan virtuaalinen, mutta ohjelmien harjoittelu vaatii myös opettajan ja opiskelijan välitöntä vuorovaikutusta. Pieniä ikään kuin ohjevideopätkiä voi laatia opiskelijan tueksi ja harjoitustehtävät opiskelija voi tehdä itsenäisesti.
    Jos opiskelijalla on kokemusta aiemmin Photoshop- ja Indesing -ohjelmien käytöstä, voi hän toki siinä tapauksessa virtuaalisesti harjoitustehtävät suorittamalla opintojakson suorittaa.
    Montakos opintopistettä tästä opintojaksosta tulee? Tiedän kokemuksesta, että kyseisten ohjelmien käyttöön ja tehtävien tekemiseen saa kuulumaan todella kauan aikaa.

    ReplyDelete
  2. Kiitos kommentista.
    Minun ajatus on, että kurssin joillekin osille tarjotaan mahdollisuus suorittaa ne eri tavoin. Olemalla läsnä tunneilla tai suorittaa verkossa. Tai jopa pelkän tentin tai näytön avulla. Tämä sopii erittäin hyvin ohjelmistojen opiskeluun.

    ReplyDelete
  3. Esille on noussut pari kysymystä:
    1. Onko meillä digikopiolupaa. Saako aineistoja jakaa moodlessa, bloggerissa Youtubessa?
    2. Onko oppilaitokselle tulossa omaa pilvipalvelua? Esim yhteistyökumppaniyritykset saattavat kieltää aineistojen tallentamista kolmansien osapuolien palveluihin. (google yms)

    ReplyDelete
  4. Kiitos vastauksistasi ja esiin nostamistasi kysymyksistä!
    Sainkin sen kuvan, että suoritustapoja on useita vaihtoehtoisia riippuen mm. opiskelijan itseohjautuvuudesta.

    ReplyDelete